Atenció al client
De dilluns a divendres de 9 a 20 h. Dissabtes de 9 a 14 h (excepte festius).
De la microbiota en sentim a parlar sovint, però en sabem poques coses. Què és? Com la cuidem? Quins beneficis té per a la salut? Parlem sobre microbiota amb Marc Vergés, graduat en Nutrició Humana, màster en Fitoteràpia i postgraduat en Medicina Naturista.
Són els microorganismes que viuen a diferents parts del nostre cos –intestí, vagina, pell, boca– i que formen part, juntament amb les cèl·lules, d’aquest edifici que som els éssers humans. Si no els cuidem, emmalalteixen, comencen a disminuir i qui acaba patint-ne les conseqüències som nosaltres. Com? Amb diferents patologies.
De bacteris patògens n’hi ha un 1%: la resta són beneficiosos. Aquests bacteris sempre han estat amb nosaltres, el problema és que en segons quins entorns molts han desaparegut. La higiene exagerada, els químics per netejar la llar o els llocs de feina o l’escassa vegetació han fet que anem perdent aquest altre 99% de bacteris que són els bons de la pel·lícula.
Per exemple: modulen la inflamació. Hi ha bacteris que produeixen una certa inflamació, però allò que deixen anar és l’aliment d’altres bacteris que són antiinflamatoris i es produeix un equilibri fantàstic. L’equilibri és fonamental, i això ho veiem en el cas de l’Helicobacter pylori, per exemple; quan l’Helicobacter és causa de problemes és perquè hi ha hagut una disbiosi, una alteració dels microorganismes que es troben al budell i que ja no estan vivint on haurien de viure, l’intestí gros, i s’han mogut a altres parts, com l’intestí prim, on no haurien d’estar.
Abans hem de parlar d’allò que ha generat la necessitat d’haver de tenir cura de la microbiota. Per exemple, s’ha vist que els nadons nascuts per cesària tenen més predisposició a patir problemes autoimmunitaris que els que han nascut via vaginal. També tenim un problema greu amb els antibiòtics, que ens han permès avançar en la nostra salut, però que hem consumit de manera exagerada i han passat a la cadena de l’aigua; si els prenem de manera inconscient i continuada en el temps, poden anar minvant els bacteris. I els aliments no ecològics que han estat cultivats amb químics que eliminen plagues i microorganismes també afecten els nostres microorganismes intestinals.
Hem de prendre mesures senzilles, però ser constants. La primera, que la base alimentària contingui aliments per a la nostra microbiota: els prebiòtics, com verdures i tubercles, fruita, llavors, germinats… Així garantim que la microbiota es quedi als budells. Si el primer plat és sempre una amanida o un plat de verdures, ja estem fent moltíssim per la microbiota.
Les verdures fermentades, com el kimchi o la xucrut, contenen l’aliment per a la microbiota, el prebiòtic, i alhora contenen bacteris beneficiosos, els probiòtics. També són interessants els adobats, com els cogombrets o les olives, però hem de vigilar l’etiqueta d’aquests productes, perquè haurien de contenir aigua, sal i algun acidificant com el vinagre i res més. I els làctics i els iogurts també contribueixen a mantenir la microbiota .
Que a la dieta hi hagi qualsevol d’aquests productes que he esmentat almenys un cop al dia: una mica de xucrut a l’amanida, una salsa per a l’amanida amb iogurt o amb quefir, etc. O prendre kombutxa, que va molt bé per millorar determinats perfils hepàtics o per a budells que tenen una certa tendència al restrenyiment.
Falta una mica d’evidència científica, però tenim prou raons per pensar que alguns edulcorants poden ser problemàtics. En podem prendre de manera puntual, però fer-ho continuadament acaba malmetent la microbiota. El gluten modern també és un problema, i encara més si es troba a dins d’un ultraprocessat: fa pujar la microbiota inflamatòria i redueix els bacteris antiinflamatoris.
Entrevista d’ADAM MARTÍN, periodista i escriptor.
T‘ha agradat aquesta entrevista sobre microbiota a Marc Vergés? Descobreix-ne més.
Parla amb passió i amb la convicció que la salut...
Rosa Maria Lamuela-Raventós és catedràtica del departament de Nutrició, Ciències...
Xevi Verdaguer, fisioterapeuta i expert en psiconeuroimmunologia (PNI) és un...