Companys de viatge

Pomona Fruits, premiada per apostar per l’agricultura ecològica i biodinàmica

Les terres de la província de Lleida són reconegudes pels seus conreus de fruita, sobretot de pomes. Concretament, a Ivars d’Urgell hi ha el nostre company de viatge Pomona Fruits, una empresa familiar que conrea pomes, peres, albercocs i préssecs plans amb mètodes ecològics i biodinàmics.

Gràcies a la seva feina, ha rebut el segon premi a la categoria “Excel·lència en innovació per a dones”. El premi els el va atorgar recentment el Ministeri d’Agricultura en reconeixement al seu projecte de fruita certificada en producció ecològica i biodinàmica. Gemma Llanes, cofundadora de l’empresa i vicepresidenta del CCPAE, assegura que el premi dignifica la feina dels agricultors compromesos amb la producció ecològica, les persones i l’entorn:

“Per a nosaltres és una satisfacció rebre aquest premi, perquè és un reconeixement a un tipus d’agricultura familiar i minoritària. A més a més, també sentim un profund agraïment, perquè impulsa i dona visibilitat a aquest model agrícola”. Des de fa anys, Veritas i Pomona Fruits caminen de bracet. Un llarg recorregut basat en una filosofia que posa la natura i les persones al centre i que treballa per un futur sostenible i conscient.

Una història que brota d’arrels familiars

La trajectòria de Pomona Fruits està íntimament lligada a la de Xavier Viladot, cofundador i responsable de producció, que representa la tercera generació de fructicultors de la família. El seu avi va començar el camí del conreu de la fruita, que després va continuar el seu pare. Avui, en Xavier i la Gemma dirigeixen aquesta empresa familiar. Viladot explica que la transició cap a una producció ecològica va ser una decisió profundament personal, influïda per la seva experiència com a pares:

“Nosaltres produíem de manera no ecològica, però quan van néixer els nostres fills tot va canviar. Volíem donar-los la millor alimentació possible i, per això, vam començar a consumir ecològic. Vam veure que era incoherent continuar produint de forma convencional i, aleshores, vam iniciar la transició”.

Desaprendre per tornar a aprendre

El canvi cap a una agricultura ecològica no va ser immediat. La família va haver de desaprendre per tornar a aprendre, tornant als orígens de l’agricultura i l’observació de la terra, els arbres i l’entorn com un tot, treballant de bracet amb la natura. Llanes assegura que Veritas va ser un agent clau en tot aquest procés:

“Veritas ens va ajudar des del primer dia quan no sabíem on vendre les nostres pomes. Va valorar el nostre producte i ha estat un company de viatge clau en tota la nostra trajectòria. Des del primer any que ens heu acompanyat, i no només per vendre el producte, sinó també en el nostre procés de formació i creixement com a empresa. Gràcies a vosaltres ens vam poder formar en agricultura regenerativa”.

Més enllà del producte ecològic: agricultura regenerativa i biodinàmica

Amb el temps, Pomona Fruits ha anat un pas més enllà. L’empresa ha aprofundit en l’agricultura regenerativa, una pràctica que busca restaurar l’equilibri del sòl i millorar-ne la fertilitat a través de la interacció entre animals i vegetals. A més a més, ha obtingut la certificació Demeter en agricultura biodinàmica, un enfocament que concep la finca com un organisme viu i que fomenta la biodiversitat i la vitalitat de la fruita: “Treballem amb agricultura biodinàmica perquè entenem la finca com un organisme viu. Fomentem la biodiversitat amb plantes aromàtiques als marges, hotels d’insectes i abelles òsmies i fem el nostre propi compost. És una manera de produir tenint cura de l’equilibri entre terra, plantes, animals i cosmos”, comenta Viladot.

Reivindicar l’agricultura familiar per preservar el territori

L’agricultura familiar no només produeix aliments de proximitat i qualitat, sinó que exerceix un paper clau en la supervivència dels pobles petits i en l’equilibri del món rural. Comprar productes d’aquests agricultors també és una manera de cuidar el territori i evitar el despoblament:

“Els pobles petits sobreviuen gràcies a l’agricultura. Si desapareixen les famílies pageses, desapareix el territori tal com el coneixem. En altres països la gent només viu a les ciutats, i nosaltres no volem perdre aquest equilibri rural que dona vida i sentit als nostres pobles”, finalitza Llanes.

Contingut relacionat

  • Companys de viatge

Crestes ecològiques de poma

Comença la temporada de pomes, plenes de vitamines i fibra...

  • Companys de viatge

La tardor és temps de cebes i pomes ecològiques

En aquesta època de l’any aposta per l’alimentació ecològica amb...

  • Companys de viatge

Veritas i Oxfam Intermón: una aliança que transforma vides

El 2018 vam començar un camí de ‘cobranding’ amb Oxfam...

  • Companys de viatge

Consumir fruites i verdures amb un baix contingut en pesticides redueix la mortalitat

Durant dècades, s’ha promogut el consum de fruites i verdures...